Parkeringar

Styrelsen har varit i kontakt med kommunen och diskuterat hur vi skall får bukt med de parkeringsproblem vi har i området. Det finns lite olika lösningar och nästa steg är att få till ytterligare möte med kommunen. Men väntetiden är lite lång. Vidare information ges när vi haft mötet med kommunen.

/ Styrelsen

Problem med Viasat via fiber

På årsmötet talade vi om problemet som vi medlemmar har med Viasat via fiber.
Vi behöver göra en sammanställning på hur många som har och har haft problem med just Viasats IPTV

Miala vice ordförande på
viceordforande@skalby3sam.se
Svara på följande frågor i mailet.

  1. När började problemet?
  2. Har problemet varit konstant (varje dag) eller har det ”kommit och gått
    (visa dagar har det fungerat)”
  3. Funkar det bra vissa tider på dygnet och sämre andra tider?
  4. Har ni problem fortfarande?

 

För er som inte var på årsmötet kan vi informera er om att problemen som vi upplever är inte Stadsnätsbolaget  utan problemet ligger hos viasat se länk nedan.

https://www.viasat.se/kundservice#humany-viasatkundservice=/8092/kvalitetsproblem-foer-kunder-i-oeppna-stadsnaet/;categoryId:6639

Villainbrott i kommunen

Polisen har uppmärksammat flera villainbrott i kommunen.
Gärningsmännen har tagit sig in genom altandörrarna.
De flesta inbrotten sker dagtid när många inte är hemma.
Hjälp varandra, ha ett extra öga på våra baksidor.

/Styrelsen

Brottsförebyggande tips och åtgarder

Polisen skriver på sin Facebook sida.

”Vi har både uniformerad personal som jobbar brottsförebyggande och spanare som jobbar för att upptäcka brott ute i våra kommuner.
En reflektion från vår personal är att många hus ser semesterövergivna ut. Be någon granne se till ert hus när ni är borta och läs gärna tipsen nedan om hur du kan skydda dig och din bostad mot brott!”

Läs mer här…

http://samverkanmotbrott.se/brottsforebyggande-tips-och-atgarder/

 

Problem med Viasat

Styrelsen har fått många frågor om problemet med Viasats sändningar.
Många har upplevt problem under en tid och speciellt under denna vecka.
Vad problemet beror på vet vi inte och vi uppmanar er att ringa till Viasat och felanmäla om problemet fortfarande kvarstår.

Är det problem med Viasat så skall man kontakta Viasats kundtjänst eller supportavdelning.
Upplever man problem med internet så kontaktar ni Internetbolaget.nu som levererar internet de tre år som ingår I avtalet.

För att snabbare få information om driftstörningar på själva fibret som både påverkar Viasat och intenet så kan man installera en app som heter ”DIO”

Den finns att ladda ner på Appstore för iphonetelefoner och heter som sagt DIO
Vi har inte kunna kontrollera o det finns på Play för Andriodtelefoner men vi utgår ifrån att det finns.

Appen informerar dig om det finns planerade eller oförutsedda driftstörningar på själva fibret. När vi hade driftstörningar i början av December förra året så fanns det information i appen om att det var ett planerat servicearbete som drog ut på tiden någon timme.

/Styrelsen

 

 

 

Com Hem och framtiden… uppföljning

Många av våra medlemmar har frågat styrelsen om COMHEM:s framtid. Detta är något vi kommer att ta upp på årsmötet och diskutera.
Avtalet med COMHEM löper året ut d.v.s. till den 31/12-2018 med möjlighet till förlängning.
Avsikten är att avveckla COMHEM efter årsskiftet och både styrelsen och fibergruppen tittar på en smidigt lösning. Mer information om detta kommer att tas upp på årsmötet den 22/3

Väl mött!

/Styrelsen

Årsmöte 22/3

Styrelsen vill påminna om årsmötet den 22/3 på Café Astrid.
Vi hoppas att så många av våra medlemmar kan komma då vi har många beslut att fatta.
Kallelse kommer inom kort i er brevlåda

Motioner måste vara inlämnade senast den 18 februari och de kan mailas in till styrelsen eller lämnas i brevlådan på Knutbygränd 11

/ Styrelsen

Problem med Internet

Vi har alla upplevt problem med internet nu under morgonen

Styrelsen har varit i kontakt med både internetbolaget.nu som levererar internet samt Öppna Stadsnät som är operatören och fått informationen, att  under natten har Stadsnätbolaget gjort ett planerat arbete på fibret och att det beräknas hålla på till 07:00 lördag morgon. Vid 10:00 var det fortfarande störningar för några i vårt område men skall vara åtgärdat nu.

Det man kan behöva göra är att dra ut strömkabeln till den vita lådan (fiberswitch) som Stadsnätbolaget monterade inne i huset i somras. Vänta 5 sekunder  och stoppa tillbaka strömkabeln i uttaget igen och så borde internet fungera igen efter ca 1min.

Styrelelsen 2017-12-02 kl 11:31