Extrastämma 2017 – Fiber

Medlemmarna i Skälby Tredje Samfällighetsförening kallas till extrastämma angående fiber.

Tisdagen den 30 maj kl 19.00
På Cafe Astrid (Väsby Centrum)

Det är viktigt att ni kommer oberoende av ert ställningstagande. Resultatet på extrastämman är helt avgörande för nästa steg i ett eventuellt fibernät i vårt område.
Ärende: Det pågår erbjudande om fibernät där varje enskild fastighetsägare väljer om man vill ha detta eller ej. För att fibernätet ska kunna installeras måste samfälligheten godkänna att Stadsnätsbolaget får gräva på samfällighetens mark. Samfälligheten måste därför fatta ett beslut om detta och ge styrelsen i uppdrag att teckna avtal med Svensk Infrastruktur gällande grävning på samfällighetens mark.
Extrastämman har bara en punkt att avhandla, ja eller nej till att ge styrelsen mandat till att förhandla och teckna avtal med Stadsnätsbolaget för grävning på samfällighetens mark. Om ni har frågor om utsänt material eller behov av hjälp kan ni ringa någon av följande eller mejla till styrelsen@skalby3sam.se

Christer Selming, Knutbygränd 9, 076-3477975
Christer Marklund, Knutbygränd 11, 070-910 09 69

Resultat av röstningen blev 92 ja-röster mot 3 nej-röster, se protokoll nedan.

Kallelse [PDF]
Protokoll [PDF]

Årsstämma 2017

Medlemmarna i Skälby Tredje Samfällighetsförening kallas till ordinarie årsstämma
Torsdagen den 23 mars kl 19.00 på Café Astrid

Som föregående år har vi valt att ha stämman på Café Astrid som ligger i Upplands Väsby centrum, västra sidan med entré tillsammans med bland annat vårdcentral och folktandvården. Adressen är Dragonvägen 88 och vill man åka kommunalt så tar man enklast buss till Kyrkvägen.
Efter stämman bjuder föreningen mötesdeltagarna på en kaffe och smörgås. Stanna
gärna kvar efter mötet för lite samvaro!

Anmäl ert deltagande till stämman senast den 17 mars till Annika Lönnberg, Lohäradsvägen 23, 073-3481303 eller här.

Kallelse [PDF]
Protokoll [PDF]

Skälby3sam webbstatistik

På begäran, lite statistik över hur många som besöker vår webbplats.
Period: 28 februari 2016 till 28 februari 2017.

Användare
Användare som har inlett minst en session under datumintervallet.

Sessioner
Totalt antal sessioner under datumintervallet. En session är den tid då användaren aktivt använder din webbplats, app eller annat. All användningsinformation (till exempel skärmvisningar, händelser, e-handel) är kopplad till en session.

Sidvisningar
Sammanlagt antal gånger som sidorna visades. Upprepade visningar av en enskild sida räknas.

Sidor/Session
Det genomsnittliga antalet sidor som visades per session. Upprepade visningar av en enskild sida räknas.

Gen. sessionslängd
Genomsnittlig längd på en session

Avvisningsfrekvens
Procentandelen sessioner på en enstaka sida där det inte skedde någon interaktion med sidan. En avvisad session har en varaktighet på 0 sekunder.

Information från valberedningen

Inför årsmötet den 23 mars vill valberedningen informera och meddela alla fastighetsägaren i Skälby Tredje Samfällighetsförening följande:

4 ledamöter kommer att lämna styrelsen, vår ordförande och vice ordförande är 2 av dessa.

Alla fastighetsägare i Skälby Tredje Samfällighetsförening är delägare i vår gemensamma mark och dess anläggningar. Samfälligheten är stor, 157 fastigheter, 7 lekplatser och en grönyta omfattande ca 44 500 m2. Alla nyinflyttade får en skrivelse från styrelsen med information om vad som gäller i Samfälligheten.

Medlemmar till styrelsen väljs på 2 år. Enligt lag är Samfälligheten skyldig att ha en styrelse, vars ledamöter utses på årsmötet. Lyckas inte detta kommer Länsstyrelsen att ta över och med en årsavgift som vida överstiger nuvarande årsavgift. Utöver en styrelse väljs fler andra funktionärer som 2 revisorer och 2 revisorssuppleanter och 3 valberedare.

Många i samfälligheten har suttit med i styrelsen eller haft andra funktioner.

Det är nu ett bra tillfälle för er som ännu inte haft ett uppdrag i samfälligheten att pröva på och ställa upp.

Valberedningen:
Erik Najjar, Vätögränd 17, 076-540 92 92
Mikael Schenning, Kårstagränd 15, 070-962 04 95
Ingrid Fritjofsson-Bergman, Lohäradsvägen 57, 08-590 834 44

Samfällsnytt – 1 – Fiber

Nuläge fiber
Som tidigare aviserats i Samfällsnytt nr 6 2016 har styrelsen fått kännedom om att Svensk Infrastruktur befinner sig i vårt närområde. De planerar att förse samfälligheten i södra ändan av Skälbyvägen med fiber. Fibern kommer att dras någonstans från området Tunavägen och vidare västerut längs kommunens gång- och cykelbana för att sedan fortsätta söderut och då parallellt med Lohäradsvägen. Efter möten och andra kontakter med Svensk Infrastruktur, eller Stadsnätsbolaget som försäljningsorganisationen kallar sig, har fibergruppen lagt fram ett förslag till styrelsen om att vi i stället för en egen lösning ska välja att gå vidare med Stadsnätsbolaget/Svensk Infrastruktur. Styrelsen fattade beslut i enlighet med fibergruppens förslag.

Kort återblick
För ungefär fyra, fem år sedan fick vi i samfälligheten besök av representanter från Svensk Infrastruktur. Styrelsen fick i samband med detta, från många håll i området, höra negativa omdömen gällande aggressiva försäljningsmetoder. De saknade även tillstånd att gräva i samfälld mark. Vad fibergruppen erfar ingår numer Svensk Infrastruktur i företaget Stadsnätsbolaget. Stadsnätsbolaget sköter försäljningen av tjänsterna och Svensk Infrastruktur utför grävarbeten. Idag är koncernen en stabilare och har ett annat kundperspektiv.

Vad är fördelarna med Stadsnätsbolaget?
Fördelarna med Stadsnätsbolaget är ganska många. Vi har valt att på enklaste sätt presentera dem nedan:
– De kan leverera en fiberlösning till sommaren 2017, Lantmäteriet är en osäkerhetsfaktor i denna aspekt
– Grävarbetet utförs på framsidorna, det vill säga på kommunal mark. Den sista biten till fastigheten på privat mark för de som väljer att ansluta sig
– Vi väljer var och en själva om vi vill ansluta oss omedelbart eller om nästa ägare vill koppla upp sig mot en framtida kostnad
– Vi får tillgång till samma tjänsteleverantör som vi tidigare utvärderat och bedömt som bra
– Rabatterade erbjudanden av både TV och bredband
– Samfälligheten behöver inte ta lån för att finansiera de hushåll som väljer att betala månadsvis för installationen
– Ny ledning och företagskultur sedan vi senast kommunicerade med Svensk Infrastruktur
– Nyttjas både tv och bredband är priset mycket bättre än tidigare inhämtade offerter

Vad är nackdelarna med Stadsnätsbolaget?
Som vi alla vet finns det för- och nackdelar med det mesta. En nackdel är att vi inte äger nätet själva. Detta medför att vi inte skulle ha samma kontroll över nätet samt i samma stora utsträckning kunna välja tjänsteleverantör fritt. Men Stadsnätsbolaget är vi idag knutna till tjänsteleverantören Zitius, en tjänsteleverantör vi tidigare förordat med tanke på det breda utbudet.
En ytterligare nackdel är att vi blir tvungna att skaffa en TV-box, förutsatt att vi vill titta på TV via fibern. Så länge Com Hem och sektion 2 finns kvar i samfälligheten kan vi fortsätta att titta på det utbud som levereras där. För de som önskar kommer det inte vara möjligt att betala allt i en klumpsumma.

Vad skiljer detta förslag mot föregående som Svensk Infrastruktur erbjöd?
I det föregående förlaget var det tänkt att grävningen skulle ske på samfälld mark, nu är det fråga om att gräva på våra framsidor – det vill säga till största delen på kommunens mark. Utöver detta fanns en del tveksamma delar i avtalet, inte minst det som behandlade ROT-avdraget.

Hur kommer grävningen på min tomt att gå till?
Alla fastigheter kommer få en avlämningspunkt på kommunal mark intill tomtgränsen. Från den punkten får ni i samråd med leverantören själva bestämma var i tomtmarken det ska grävas och var i fastigheten fiberboxen ska monteras. Hur detta kommer gå till i detalj kan besvaras av de representanter från Stadsnätsbolaget som inom kort kommer att besöka området.

Vad kommer det att kosta?
Ju fler, desto bättre. Priserna från Stadsnätsbolaget varierar beroende på anslutningsgrad, nedan angiven i procent. I prismodellen nedan ingår ett bredband med en hastighet av 1000/100 mbps i 36 månader och ett basutbud innehållande 14 kanaler för TV i 24 månader. 45 kr/mån för digitalbox tillkommer.
599 kr x 36 månader (40%) –> 21.564kr 549 kr x 36 månader (65%) –> 19.764kr 499 kr x 36 månader (80%) –> 17.964kr
Under förutsättning att man har behov av bredband och TV så tycker vi att det är ett bra erbjudande. Som jämförelse med ett bredband från Com Hem på 50 Mbit för 349 kr/mån i tre år samt ett digitalt TV-paket med 18 kanaler för 199 kr/mån i två år så skulle summan bli 17 340 kr. Till detta ska också läggas tidigare kommunicerat pris för fiber på 10 000-15 000 kronor – det hade alltså kostat runt 30 000 kr.
Även här kommer Stadsnätsbolagets representanter kunna svara på detaljer när de börjat sin rundvandring i området.

Tidplan för genomförande
Stadsnätsbolaget kommer besöka respektive fastighet under perioden 20 februari till 15 mars 2017. Därefter projekteras arbetet i cirka fem veckor mellan 15 mars till 22 april 2017. Grävning i området kommer ske med start i närheten av den 22 april och fortsätta till omkring 12 maj 2017. Enligt Stadsnätsbolaget innebär det att vi ska ha fiber i området till sommaren 2017.

Ska jag säga upp mitt Com Hem avtal utöver det som är grundutbud?
Då vi kommer att ha kvar koaxialkabelsystemet vi använder idag ett tag till så finns möjligheten att fortsättningsvis använda tjänster från Com Hem för exempelvis TV och fibernätet för exempelvis internet. Internet ingår i tre år enligt nuvarande erbjudande från Stadsnätsbolaget. När eventuella bindningstider gått ut hos Com Hem kan man enkelt säga upp dessa om man helt vill byta till fibernätet.
I tidigare utskick från styrelsen har det framgått att sektion 2 på sikt ska avvecklas. Vi kan inte svara på exakt när i tid det kommer att ske. Samfälligheten kommer fortsättningsvis vara tvungna att betala Com Hem för anslutningen, det är därför inte möjligt för enskilda fastighetsägare att lämna sektion 2. Avvecklandet av sektion2 är något för en framtida styrelse att genomföra.

Har ni frågor?
En stor förändring som detta med fiber innebär har visat sig ge upphov till en hel del frågor. Därför ber vi er att maila alla era fiberrelaterade frågor till fiber@skalby3sam.se. Styrelsen kommer sammanställa frågorna till en FAQ som presenteras på hemsidan.

Grannsamverkan – Takboxar & DNA-märkning

Takboxstölder
Det har förekommit takboxstölder i vår kommun samt i närliggande kommuner. Man har skruvat av dessa takboxar från biltaken men även gått in i carportar och plockat med sig dem. Populärast att ta är märket Thule. Har ni dem fastlåsta någonstans på tomten; se till att ha ett bra lås, sätt gärna upp lampor som tänds vid rörelse. Då kan ni kanske skrämma bort gärningspersonerna.

DNA-märkning
Se även över möjligheten att införskaffa DNA-märkning för att märka upp era värdeföremål. Utomhus har DNAmärkning en hållbarhet på cirka 5år. Fungerar på cyklar, bilar, takboxar, barnvagnar och mycket, mycket mer.

Grannsamverkan – Läkare och hembesök

Svenska läkare ringer aldrig upp för att tipsa om nya mediciner el-ler för att boka hembesök.
Brottsstatistiken visar att bedrägeribrott mot äldre ökar och att bedragaren an-vänder sig av olika metoder för detta. Två av dessa är följande:
Erbjudande om ny medicin
Sedan en tid tillbaka har äldre blivit uppringda av en person som utgett sig för att vara läkare. I samtalet erbjuder de, mot en viss betalning, oftast flera tusen kronor, en ny medicin som uppges göra de gamla friska från sina krämpor.
Bokning av hembesök
Man eller kvinna som ringer äldre och som uppger sig vara läkare från vård-centralen, erbjuder hembesök för att kontrollera patientens hälsa. Även perso-ner som säger sig vara från hemtjänsten kan ringa eller helt plötsligt stå vid dörren.

Tänk på:
– En svensk läkare ringer aldrig upp patienter för att sälja in medicin
– Bokningar av hembesök görs aldrig av läkare.
– Tid för hembesök kan bokas av vårdcentralens distriktssköterska, men be-talning för besöket sker först efter besöket, antingen i anslutning till vårdtill-fället eller via faktura.
– Köp ingen medicin och lämna inte ut några personliga uppgifter via telefon.
– Kontakta din vårdcentral om du är osäker.
– Om hemtjänsten kommer vid tidpunkter den inte brukar. Ring själv upp och kontrollera med hemtjänsten innan okända personer släpps in i bostaden. Ha dörren stängd och låst när du ringer.
– Lämna aldrig ifrån dig ditt kontokort eller berätta din kod för någon.
– Polisanmäl, även om händelsen inte resulterat i ett fullbordat brott är dina iakttagelser viktiga. Din pusselbit, tillsammans med andra, kan bidra till att gärningsmannen grips och ställs inför rätta.

Vid pågående brott – ring 112 annars ringer du 114 14